Vauhtihirmu

Kikistiina on ollut taas vauhdissa, tällä viikolla ei tosin päästy itsekseen treenaamaan. Zerolla on ollut sitäkin tylsempi viikko.

Torstaina Mariannen treeneissä jääviä. Tämä olikin hyvä, koska mä en kerta kaikkiaan osaa opettaa seisomista. Käsiavullahan mä olen tähän asti tehnyt, se toimii jossain määrin, mutta tepastelee helposti eikä pysäytys ole mun mielestä riittävän räjähtävä. 

Takapalkkaa kokeiltiin siihen ongelmaan. Joku selkeä alusta/kippo, johon koira vapautetaan välittömästi seisomisen jälkeen. Mä olen helposti liian hidas, vapautuksen pitää tulla heti. Kiki on myös tosi toispuoleinen koira, se kääntyy joka kerta vasemman kautta palkalle. Käsiavulla voisin opettaa vapauttamaan sen jomman kumman puolen kautta, jotta mä määrään suunnan. Toko on kyllä kontrollifriikin unelma-laji...

Seisomista itsessään tehtiin hihnan avulla. Pieni veto hihnaan suoraan eteenpäin ja koiran pitää seistä hievahtamatta paikallaan. Samaa tehtiin myös istualteen. Tällä tavalla se oppii junttaamaan tassut paikalleen maahan. Kiki näytti jotenkin vähän ahdistuneelta, sillä oli kovin huolestunut ilme. En ole varma, tykkäänkö tällaisista pakotteista vielä tässä vaiheessa, kun koira ei selkeästi vielä tiedä, mitä haen takaa. Pitää pohtia.

Kikin asenne treeneissä oli hyvä ja se jaksoi keskittyä hyvin. Pikkuhiljaa tässäkin asiassa tapahtuu edistystä. Nyt täytyisi vaan paljon enemmän päästä itse treenaamaan, että saisi myös itse liikkeitä eteenpäin. 

Perjantaina aksaa.

Aloitettiin etenemisharjoituksella ihan ilman esteitä. Tämä oli tosi hyvä, voi kun olisin tajunnut tämän jo pentuna, miten paljon voikaan treenata ilman esteitä. Suoraa irtoamista lelulle, joka oli Kikille helppo nakki. Seuraavaksi tehtiin kääntymistä, lelu edelleen edessä, mutta oma liike kääntyi puolessa välissä poispäin. Kikille käännökset ei tuota mitään ongelmia, se lähtee ohjaukseen tosi  herkästi mukaan. Sen sijaan eteenpäin se se ei sen jälkeen enää osaa mennäkään, vaan on mun lahkeissa tai käsissä kiinni. Sitten  vielä suoraa juoksua, kesken kaiken tiputan lelun maahan ja jatkan itse liikettä, jossa koiran on tarkoitus jäädä lelulle. Tässä olin jatkuvasti liian hidas, Kiki muuten kyllä osasi hyvin. Tässä koira oppii tavallaan pois ohjaajasta, just ettei se olis mun lahkeessa kiinni vaan etenee itse.

Puomia pitkästä aikaa, puomi maassa ja  juoksutin läpi. Naksutin jos osui kontaktille. Pitkin puomia juokseminen oli ihan yllättävän vaikeaa, helposti juoksi sivusta. Palkka-automaatti pitäis melkei olla, koska nyt koira saa palkan kyllä poikkeuksetta vaikka tekisi mitä. Mä myös mietin, kannattaisko mun tehdä koko pitkällä matolla vai pelkästään lyhyellä matolla, joka olisi just alastulon mittainen. Pitää myös joku kerta videoida tuon juoksu, mun mielestä se näyttää menevän vähän sellaista pupulaukkaa, mikä ei kyllä tässä tapauksessa oikein olisi toivottavaa.

Putkeen irtoaminen hypyn takaa oli sula mahdottomuus. Vaikka tein mitä, se jäi mun lahkeeseen kiinni. Kun lelu jätettiin putken suulle, se irtosi sentään sinne asti. Liikkeelle lähdössä mun kannattaa ensin mennä rauhassa pari askelta ja ottaa koira mukaan liikkeestä. Tällä tavalla se ei opi varastamaan lähdössä mun liikkeestä.

Lopuksi tehtiin lyhyellä, suoralla putkella ja parin putken takaa irtoamista. Sujui oikein hyvin, kun jäin itse hyppyjen taakse ja karjuin putkea, mutta heti kun olin jossain sivussa, koko eteneminen unohtui. Kikille mun liike on aivan ylivoimaisen vaikeaa, täytyy kyllä ihan tosissaan treenata tätä.

Käytös tänään oli oikein hyvää, pystyttiin olee  jopa kehän laidalla hetken kiljumatta. Tauolla opetin  sen makaamaan pää maassa, mä vähän jopa harkitsen, opettaisinko tokon paikallaolot sillä tavalla. Pitää harkita. Tuollaiselle elohopealle se toisaalta varmaan rauhoittaisi sitä paikkamakuuta, toisaalta jos se ei toimi kisoissa 100% se on ihan supertyperän näköistä, jos pää nousee ja laskee koko ajan.

Nyt kun pääsisi yksin treenaamaan, niin en tekisi muuta kuin ihan sitä etenemistä - perus hyppysuoria, suoria putkia ja hyppyjä ja ehkä pieniä hyppykaarroksia. Lelu aina maassa, ei koskaan taskussa. Putkelle irtoamista haluaisin tehdä myös ihan vaan yksittäisellä putkella. Me ei olla tätä juurikaan treenattu, joten tässä ollaan mun mielestä edetty turhan nopeasti, kun heti ekoissa treeneissä piti tehdä monen hypyn takaa.

Pari vinkkiä vielä: rauhoittumista tarjoamisen  kautta voisi kokeilla, eli leikitään, leikki keskeytyy ja jatkuu vasta, kun koira vähän rauhoittuu. Tätä olisi ehdottomasti pitänyt tehdä pentuna, mä olen turhaan yrittänyt pakon kautta, eikä se ole toiminut. Toinen liittyy hyppyihin, estehakuisuutta saa lisättyä silläkin, että ihan tarjoamisen kautta tekee hyppyjä -  tätä ollaan pentuna tehtykin ja tää oli  Kikille tuttu juttu. Tätä voisi hieman vielä tehostaa, ehkä  se sitäkin kautta oppii tarjoamaan esteitä paremmin.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Erikoisjäljen FH1 säännöt

Agikisat Riihimäki 12.10.

Tokon sääntötulkinnat ja yleisimmät virheet kokeissa